Supermarktbedrijf PLUS ziet omzet in eerste kwartaal met bijna 6 procent toenemen. Veel harder dan de concurrentie.

De omzet in de eerste twaalf weken van het jaar lag 5,8 procent hoger dan een jaar eerder. Dat liet het bedrijf woensdag weten bij de presentatie van de jaarcijfers over 2014.

Zoals PLUS in december al voorspelde zijn de verkopen afgelopen jaar met ruim 3 procent toegenomen en voor het eerst boven de 2 miljard euro uitgekomen. Daarmee groeide de supermarktketen flink harder dan de markt, die gemiddeld een plus van 0,8 procent liet zien.

De winst daalde wel met ruim een vijfde tot 5,7 miljoen euro. Dat kwam met name doordat Spar, waarin PLUS een belang heeft van 45 procent, eenmalige kosten moest maken voor de sluiting van een distributiecentrum in Alkmaar.

Het marktaandeel van Plus bedroeg in 2014 6 procent, tegen 5,8 procent in 2013, zo schreef de Levensmiddelenkrant eerder dit jaar. Daarmee lijkt Plus zich naast de grote jongens – Jumbo, Albert Heijn en Lidl – goed te kunnen handhaven. De komende tijd wil Plus proberen de prijsperceptie van de keten bij de consument naar beneden te krijgen, zo zei directeur Jan Brouwer woensdag in het Financieele Dagblad.

Z24 / ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl